Folkbibliotekens läsecirklar för ungdomar : HBTQ-personers representationi litteraturvalet

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Titel:Folkbibliotekens läsecirklar för ungdomar: HBTQ-representation i litteraturvalet.Författare:Elin NordqvistInstitution:Sociologiska institutionen Handledare: Jonas LindahlFärdigställd:2020Sammanfattning:Syftet med uppsatsen var att undersöka i vilken grad som litteratur med centralt HBTQ-innehåll inkluderas i den litteratur som läses i läsecirklar för ungdomar.Totalt ingick 13 stycken bibliotek från 8 av Sveriges län i studien. Vidare syftade uppsatsen på att utröna huruvida  det  fanns någon  relationmellan  den  grupp  som  valde titlarna  och förekomsten  avHBTQ-litteratur.Det  förs  även  en diskussion  angåendeeventuella för-och  nackdelarsom  finnsberoende på vilkasom väljerlitteraturen som ingår i läsecirklarna. Slutligen    undersöktes    även vilka    HBTQ-personer    som representerades i litteraturen.Undersökningen    utfördes    genom    att    litteraturlistor    från läsecirklar för ungdomar under perioden 2018-2019 analyserades med  hjälp  av  LIBRIS  ämnesord  och  bokbloggar,  förlagens-och/eller författarnas hemsidor och Goodreads användarbaserade digitala bokhylla för att söka utröna huruvida titlarna innehöll ett centralt HBTQ-tema.Av  totalt  146  titlar  var  det  17 stycken(11,64  %)som  innehöll HBTQ-relaterade  ämnen,  och  dessa  var  ojämnt  fördelade  på  9 stycken  bibliotek.  Av  dessa  var  det  majoriteten  som  skildrade olika  former  av  homosexualitet.Flest  andel  titlar  med  HBTQ-innehåll  fanns  när  deltagarna  själva  valde  (13,33  %),  och  minst HBTQ-inkluderade var det när bibliotekarierna på egen hand stod för litteraturvalet (7,14 %).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)