Folkbibliotekens läsecirklar för ungdomar : HBTQ-personers representationi litteraturvalet
Sammanfattning: Titel:Folkbibliotekens läsecirklar för ungdomar: HBTQ-representation i litteraturvalet.Författare:Elin NordqvistInstitution:Sociologiska institutionen Handledare: Jonas LindahlFärdigställd:2020Sammanfattning:Syftet med uppsatsen var att undersöka i vilken grad som litteratur med centralt HBTQ-innehåll inkluderas i den litteratur som läses i läsecirklar för ungdomar.Totalt ingick 13 stycken bibliotek från 8 av Sveriges län i studien. Vidare syftade uppsatsen på att utröna huruvida det fanns någon relationmellan den grupp som valde titlarna och förekomsten avHBTQ-litteratur.Det förs även en diskussion angåendeeventuella för-och nackdelarsom finnsberoende på vilkasom väljerlitteraturen som ingår i läsecirklarna. Slutligen undersöktes även vilka HBTQ-personer som representerades i litteraturen.Undersökningen utfördes genom att litteraturlistor från läsecirklar för ungdomar under perioden 2018-2019 analyserades med hjälp av LIBRIS ämnesord och bokbloggar, förlagens-och/eller författarnas hemsidor och Goodreads användarbaserade digitala bokhylla för att söka utröna huruvida titlarna innehöll ett centralt HBTQ-tema.Av totalt 146 titlar var det 17 stycken(11,64 %)som innehöll HBTQ-relaterade ämnen, och dessa var ojämnt fördelade på 9 stycken bibliotek. Av dessa var det majoriteten som skildrade olika former av homosexualitet.Flest andel titlar med HBTQ-innehåll fanns när deltagarna själva valde (13,33 %), och minst HBTQ-inkluderade var det när bibliotekarierna på egen hand stod för litteraturvalet (7,14 %).
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)