Dramaaktiviteter som hjälp till språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att fördjupa våra kunskaper om drama som uttrycksform samt ta reda på om dramaaktiviteter kan främja språkutvecklingen. Följande frågeställning kommer att besvaras: På vilket sätt kan dramaaktiviteter främja elevers språkutveckling? För att sammanställa kunskapsöversikten har ämnesrelaterade sökord använts för att söka i sökmotorn Libsearch. Källorna har vi först läst, gemensamt diskuterat och sedan analyserat. Under sökprocessen har vi insett att det behövs mer svensk forskning som berör språkutveckling genom dramaaktiviteter. Kunskapsöversikten synliggör att det finns koppling mellan dramaaktiviteter och språkutveckling. Motivation och ett lustfyllt lärande kan öka hos eleverna när de arbetar med dramaaktiviteter. Dramaaktiviteter kan öka elevers självförtroende och tryggheten. Studierna visar även att dramaaktiviteter kan inkludera alla elever oavsett modersmål. Källorna beskriver att lärares syn på estetiska uttrycksformer är av betydelse för skolarbetet. Lärares syn på de estetiska uttrycksformerna liknar den modesta estetiken där estetiska uttrycksformer inte integreras i undervisningen. De estetiska uttrycksformerna används då som ett trevligt avbrott. Dessutom menar studierna att lärarna bör använda sig mer av den radikala estetiken, där de estetiska uttrycksformerna används integrerat i undervisningen. När de estetiska uttrycksformerna används integrerat menar källorna att elevernas egna erfarenheter tas till vara på. Vår sammanställning visar att dramaundervisningen ofta får stå åt sidan för de mätbara kunskaperna. Anledningarna kan vara att drama inte har en egen kursplan i Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (2017) utan nämns som en uttrycksform (Lgr 11, kapitel 1). Dessutom är de estetiska ämnena inte längre obligatoriska i lärarutbildningen. Kunskapsöversikten riktar sig till lärarstudenter för att synliggöra fördelar med att aktivt använda drama i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)