You pay I play : Microdonationer kring Twitch.tv med fokus på tittarna

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avd för medier och design

Sammanfattning: Sedan Twitch startade sin livestreaming site 2011 så har livestreaming vuxit otroligt fort. År 2014 hade Twitch 100 miljoner unika tittare varje månad. De som streamar på Twitch är allt från esport spelare till personer som streamar för nöjets skull. Idag finns det streamers som inte jobbar utan livnärar sig på att streama och få microdonationer från sina tittare. Vi är nyfikna på hur en streamer kan leva genom att bara spela datorspel. De samlar på sig en publik som återkommer så fort streamern börjar streama. Utöver reklam på deras sida så får streamers in microdonationer via sina tittare. Dessa microdonationer står för en stor del av deras inkomst. Vi har valt att fokusera extra på de som tittar och inte de som streamar. Hur kommer det sig att någon kan tänka sig att donera pengar till en streamer? Vi har då valt att göra en enkät om motivation och microdonationer som Twitchtittare kommer svara på. I vår undersökning så var det endast 36.5% som spenderade mindre än 4 timmar per vecka på Twitch, restrerande svar var från personer över 4 timmar. Enligt vår undersökning så påverkas många inte av andra när det kommer till val av streams. Många väljer stream på grund av att streamern är underhållande eller att man spelar likadana spel som streamern. Trots att vissa personer i undersökningen spenderar mycket tid på Twitch så donerar de inte ofta. 43% har varken donerat eller subscribat till en stream innan. Endast 5.5% donerar mycket (över 10 $) och ofta. Enligt vår undersökning så har endast 56.1% donerat eller subscribat till en stream innan. Man får ta hänsyn till att 75,6% är ungdomar under 24 år och kanske inte har en inkomst, därav är det svårt att donera trots att man vill. Trots att många donerar väldigt små summor så finns det personer som donerar otroligt stora summor där en streamer kan nästan hamna i chocktillstånd. Det fanns ett antal olika faktorer som motiverade personer att donera sina pengar till streamers. De tre mest framstående faktorerna var "Entertaining streamer" en streamer som engagerar publiken och får dem att skratta, "I play the same game" tittarna känner igen spelet och spelar det under sin egen tid och "I want to learn something" tittarna vill förbättra sina egna färdigheter och lära sig något nytt. Mer än hälften av de personer som svarat skulle vara villiga att spendera minst 10 dollar i månaden på Twitch relaterat material. De flesta av de personer som svarade var män och cirka 1525 år. “Benefits” dvs få något i utbyte mot en donation hade en mycket lägre effekt på folks motivation än väntat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)