Andraspråkselevers språkutveckling : Framgångsfaktorer och hinder i svenskundervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: I dagens samhälle finns flerspråkighet överallt och i de allra flesta svenska klassrum finns flera elever som inte har svenska som modersmål. Andraspråkselever är en heterogen grupp som precis som elever med svenska som förstaspråk ska ges möjligheter att nå skolframgång oavsett tidigare kunskaper eller individuella förutsättningar. Det medför att allt högre krav ställs på lärare som behöver utforma och anpassa undervisningen för att tillgodose alla elevers skilda behov. Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka forskningsområdet inom andraspråkselevers språkutveckling i svenskämnet i grundskolan. Studierna som kom att användas i kunskapsöversikten samlades in genom sökningar i databaserna Primo, DiVA, ERIC och SwePub. Sökorden som användes för att finna refereegranskade artiklar som baserats på studier utförda i svenska skolor var bland annat flerspråkighet och multilingualism. Resultatet visar på flera faktorer som anses kunna vara framgångsrika i undervisningen, bland annat användande av elevers modersmål och att låta elever använda sina förkunskaper och tidigare erfarenheter i klassrummet. Utifrån artiklarna har det också gått att urskilja tydliga mönster för sådant som kan komma att vara hinder för andraspråkselevers språkutveckling, till exempel att lärare förenklar sitt språk och inte utmanar andraspråkselever med tillräckligt kognitivt krävande uppgifter och att andraspråkselever inte möter tillräckligt mycket av det svenska språket utanför skolan.  Andraspråkselever når inte upp till samma resultat som de elever som har svenska som förstaspråk. För att kunna erbjuda andraspråkselever en likvärdig undervisning behöver svenska skolor bli bättre på att anpassa sig till den mångfald som råder i samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)