"Jag ska berätta en stund i boken om hur jag upplever att de i boken känner lycka"

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

Sammanfattning: I uppsatsen jämförs årskurs 9-elevers berättande och argumenterande texter med syftet att ta reda på om eleverna vid grundskolans slut har lättare inom den ena genren än den andra att skriva självbärande, genretypiska texter. I analysen av texterna undersöks hur de verkar mot sin omgivning intertextuellt, genom att matchas mot uppställda genreprototyper, och interpersonellt, genom en analys av textrösterna. Resultatet visar att de elever som normalt är högpresterande inom svenskämnet behärskar den interpersonella strukturen i båda texttyperna men har när det kommer till argumenterande texter bristande textkunskaper. Vad gäller de elever som normalt är svaga inom ramen för svenskundersvisningen uppvisas brister såväl intertextuellt som interpersonellt inom båda texttyperna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)