Meter, decimeter eller centimeter?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Malin Lindgren; ; ; [2008]

Nyckelord: Learning study; längdenheter; matematik skolår 1 o;

Sammanfattning: SyfteEn internationell undersökning av elevers kunskaper i matematik (TIMSS) visar att elever från asiatiska länder somHong Kong och Japan, lyckas bäst. En förklarning till resultatet är det sätt som lärarna undervisar på. I Japan finns enmodell för kompetensutveckling som kallas Lesson study och innebär att lärarna arbetar i lag med att utveckla under-visningen. En Learning study har många likheter som denna modell. Mitt syfte är att synliggöra processen i en Lear-ning study i matematik ur en deltagande, forskande pedagogs perspektiv samt att redogöra för och analysera elevernasresultat från samma studie med hjälp av variationsteorin. Jag utgår från forskningsfrågan: Vad kan vara kritiskt förelevernas förståelse i en Learning study om längdenheter?Metod och materialJag använder mig av en kvalitativ analysmetod. Jag har analyserat tre lektioner med vissa likheter och skillnader samtelevernas resultat på två olika tester. Jag använder mig av variationsteorin som teoretiskt ramverk i min analys.För att öka tillförlitligheten använder jag flera olika sorters data. Det material jag har analyserat är tre videoinspel-ningar från lektioner, 35 skriftliga elevtester, 37 elevintervjuer samt 9 skriftligt dokumenterade planeringstillfällen omvardera 90 minuter.ResultatDå en Learning study ofta får bättre resultat gällande elevernas lärande från första till sista lektion, skiljer sig dennastudie från andra då resultatet istället blir sämre. Den första lektionen, hade ett 100%-igt resultat på det utförda efter-testet. Detta kan ha medfört att de kritiska aspekterna i denna Learning study varit möjliga att för eleverna att erfaraunder lektion A men att de förändringar som gjordes inte bidrog till att eleverna hade möjlighet att urskilja dem ilektion B och C. De kritiska aspekterna har under denna Learning study varit svåra att identifiera. Learning study kanändå vara dagens och framtidens undervisning, ett förhållningssätt till elevernas kunskaper och deras möjligheter tilllärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)