"Punch it like a man!" : En semiotisk textanalys av tv-serien New Girl ur ett genusperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Studien undersöker hur den etablerade sitcom-serien New Girl porträtterar kvinnliga och manliga karaktärer normativt eller icke-normativt. Studien undersöker även om karaktärerna i serien porträtteras utefter de grundstereotyper som tidigare forskning tagit fram. Urvalet utgörs av de första sju avsnitten av första säsongen, som alla hade runt en miljon tittare i Sverige. Syftet och målet med vår studie är att undersöka om sitcom-serien New Girls karaktärer bidrar till rådande könsnormer eller om serien är normbrytande. På så sätt bidrar studie till den relativt outforskade genusforskningen eftersom vi får kunskap om hur kön representeras i media.Som metod tillämpar vi en kvalitativ textanalys och studien har sin teoretiska grund inom semiotiken. Vi använder oss av de semiotiska begreppen denotation och konnotation som verktyg när karaktärerna analyseras. Analysen utgjordes av ett schema för att enklare identifiera karaktärernas stereotyp. Analysschemat bestod av klädval/utseende, uttal/tilltal, yrke och egenskaper/känslor. Resultatet av studien visar att New Girl både stärker rådande könsnormer och bryter dem. Stereotyperna som kom till uttryck i serien var ”machoman”, ”yuppie”, ”career woman” och ”bourgeois”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)