Berätta för att lära : Tell to Learn

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Berättelser har funnits i urminnes tider där de använts för underhållning samt ett sätt att förmedla lärdomar. Alla berättelser bygger på någon typ av storytelling som innefattar en rad olika principer för att lyckas fånga mottagaren på olika sätt. Genom att fånga mottagarens intresse via text, ljud eller bild kan skaparen formulera ett budskap på ett fängslande sätt. Berättelser vill i många fall förklara verkligheten, stärka den moraliska kompassen eller väcka känslor inom oss. Att väva in lärdomar i berättelser kan leda till väckt empati och med stor sannolikhet nya beteenden om berättelsen lyckas fånga mottagarens uppmärksamhet. Syftet med denna studie var att utforma en visuell berättelse om en tomats livscykel anpassad till barn i åldern 2-6 år, för att på ett underhållande sätt öka medvetenhet kring livsmedlets resa till tallriken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)