VAD KRÄVS FÖR ATT MÅNGFALD SKA FRÄMJA LÄRANDE OCH UTVECKLING? En kvalitativ studie om mångfalds- och inkluderingsarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Syfte: Denna studie syftar till att undersöka hur mångfalds- och inkluderingsarbetet bedrivs på det studerande företaget. Detta genom att identifiera och beskriva de faktorer i organisationen som försvårar respektive underlättar mångfaldssatsningar på arbetsplatsen. Slutligen avser denna studie till att undersöka hur organisationen fortsättningsvis kan arbeta för att kunna integrera ett tydligt mångfaldsperspektiv ute i verksamheten. Teori: Mångfald, mångfaldsarbete, organisationskultur, ledarskap, förändringsarbete, Diversity Management och kompetensförsörjning. Metod: Studien bygger på en kvalitativ forskningsansats och empiriinsamlingen har skett genom ett antal semistrukturerade intervjuer. För att underlätta en analys och jämförelse av materialet har intervjuerna transkriberats, kodats och tematiserats. Resultat: Det studerade företaget bedriver i huvudsak ett kvantitativt mångfaldsarbete då deras mångfaldssatsning syftar främst till att öka mångfalden genom rekrytering. Organisationen har vidare säkerställt att olika HR-processer är normkritiska och att cheferna har ett icke-diskriminerande ledarskap. De faktorer som försvårar mångfalds- och inkluderingsarbetet är tidsaspekten, få resurser och att cheferna saknar utbildning i hur arbetet kan bedrivas. Faktorer som istället underlättar mångfaldssatsningar är att organisationen har en öppenhet och ett intresse för mångfaldsfrågor, liksom att mångfalden på arbetsplatsen skapar förutsättningar för att arbeta med mångfaldsfrågor utifrån ett kvalitativt perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)