Influencers eviga konsumtion: vägen till det lyckliga livet? - en kvalitativ studie om individers uppfattningar kring influencers roll som digitala rådgivare

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Den här uppsatsen ämnar undersöka utifrån fyra huvudsakliga frågeställningar vilken uppfattning individer har gällande influencers inflytande som digitala rådgivare och deras uppmuntran till konsumtion. Teknologins och mediers intrassling i vardagen gör att influencers har möjlighet att forma en illusion av ett förhållande till sina följare. För att kunna ta del av individers privata och personliga uppfattningar kring fenomenet influencer gjordes åtta kvalitativa intervjuer. Ett strategiskt urval gjordes för att komma i kontakt med individer lämpade för studiens syfte. Hur digitala relationer skapas och upplevs undersöktes med utgångspunkt i teorier som belyser den medierade vardagen och hur relationer kan upplevas genom medier. Slutligen användes även av en teori för att förstå vilken betydelse konsumtion har i samhället. Resultatet visar att intervjupersonerna främst följer influencers för att bli inspirerade och influencers som de har följt under en längre tid kan betraktas som ett iscensatt förhållande. På grund av att influencers upplevs som digitala rådgivare och vänner är intervjupersonerna mer mottagliga för deras uppmuntran till konsumtion genom den intimitet som formats. Slutligen visar resultaten på att influencers speglar konsumtionssamhällets ideal och målar upp konsumtion som vägen till det lyckliga livet. Däremot ansåg intervjupersonerna snarare att influencers representerar ett liv med oändliga tillgångar som leder till överkonsumtion, negativ miljöpåverkan och sämre självbild.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)