Interaktion i utemiljöbranschen : en studie om aktörer, intressen och inställning till samarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Utemiljöbranschen är en del av trädgårdsbranschen, vilken har många små aktörer och ett fåtal större (Ekelund et al. 2012). Utemiljöbranschens aktörer arbetar i stor utsträckning med arbetsområden som även berör andra branscher, och utemiljöbranschens gränser ter sig därför oklara. Då det inte finns någon övergripande branschorganisation som samlar utemiljöbranschens aktörer i gemensamma frågor, framstår även aktörerna som oklara. Att utemiljöbranschens aktörer inte finns samlade påverkar deras förmåga att utöva inflytande över branschen, till exempel dess utveckling, då enskilda aktörer och små samarbeten skapar ett mindre avtryck, jämfört med om branschen stod samlad mot sin omvärld. Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) gjorde 2010 en gravt felaktig uppskattning av trädgårdsbranschens omfattning i form av antal anställda, då man skulle bedöma kommande behov av arbetskraft för att reglera utbildningsvolymen. Som svar gjorde aktörer från utemiljö- och trädgårdsbranschen en ny rapport för att markera trädgårdsbranschen omfattning och betydelse (Ekelund et al. 2012). MYH:s felaktiga uppskattning kan på sikt påverka branschernas tillgång av utbildad arbetskraft. Aktörernas förmåga att påverka den här typen av situationer är därför en viktig faktor för branschens framtida utveckling. Studien genomfördes med en kombination av metoderna litteraturstudie, enkätundersökning och uppföljande telefon intervju. Enkät- och intervjufrågorna besvarades av representanter från följande branschorganisationer: Föreningen Sveriges kyrkogårdschefer (FSK), Föreningen Sveriges Stadsträdgårdsmästare (FSS), Landskapsingenjörernas riksorganisation (LIR), Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation (SKAO), Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund (SKKF), och Trädgårdsanläggarna i Sverige (STAF). Resultatet visar att representanterna från organisationerna har olika upplevelser av utemiljöbranschen och det samarbete som förekommer idag. Det råder också olika uppfattning om behovet av att ena utemiljöbranschen och vidareutveckla ett större samarbete mellan många aktörer. Studien utgöt en grund till fortsatt diskussion om hur branschens aktörer tillsammans ska kunna nå ett ökat samhällspolitiskt inflytande och därmed påverka utvecklingen av utemiljöbranschen i högre utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)