Språkandets förutsättningar & dilemman - En studie om barn och elevers språkutveckling
Sammanfattning: SyfteVår studie avser att undersöka hur pedagoger samt lärare arbetar med barn och elevers språkutveckling iförskolan, förskoleklass och årskurs ett. Vi vill även undersöka, hur pedagoger arbetar de för att aktivt tillgodosebarn/ elever med särskilt stöd i sin språkutveckling? Hur arbetar pedagogerna och lärarna generellt med språkutveckling i sin verksamhet? Hur arbetar pedagogerna och lärarna för att tillgodose barns och elevers behov av särskilt stöd i sin språkutveckling? Finns det någon skillnad i arbetet med språkutveckling i de verksamheter med majoriteten flerspråkiga barn och elever respektive i de som har svenska som första språk?MetodStudien baserar sig på en kvalitativ enkätundersökning av respondentkaraktär där förskole pedagoger,förskolelärare samt lärare från årskurs ett deltagit.ResultatVår studie visar att leken är av betydelse för barns språkutveckling då barn lär och utvecklas i samspel medandra. Pedagogers stöd samt vägledning i samspels- och lekaktiviter har visat goda resultat för barnsspråkutveckling. Dagens barngrupper fortsätter att öka i antal vilket kan påverka det stöd som barn och eleverbör få tillgodosedda. Detta är av stor vikt för att förebygga eventuella språksvårigheter. I de fall därspråksvårigheter föreligger använder pedagoger och lärare olika metoder för att tillhandahålla språkligt stöd, somexempelvis tecken som stöd eller mindre språkgrupper.Förskolan respektive skolan använder sig av olika verktyg för att studera och utveckla barns och elevers språk.De använder bland annat TRAS (Tidig Registrering Av Språkutveckling) som fungerar som ett underlag för attobservera barns språkande, och Bornholms-modellen som genom språklekar uppmuntrar elever att använda detsvenska språket. Vår studie har inte visat någon större skillnad i arbetet med språkligt stöd i verksamheter medmajoriteten flerspråkiga barn och elever i förhållande till de verksamheter där svenska som förstaspråkdominerar. Emellertid upplever lärare i verksamheter med majoriteten flerspråkiga elever att de språkligabarriärerna utgör svårigheter för att planera undervisningen så alla språkliga behov blir tillgodosedda då despråkliga nivåerna skiljer sig markant.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)