Lärande om demokrati och demokratifostran i leken : Pedagogers syn på hur de arbetar med barns inflytande och demokratifostran

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Syftet med studien är att beskriva pedagogers förhållningsätt till regeln, alla får vara med, utifrån hur pedagoger tolkar barns inflytande i arbetet med demokrati och demokratifostran. I studien genomförs tre semistrukturerade intervjuer med tre aktiva förskollärare, för att ta del av olika perspektiv som rör arbetet med demokrati och demokratifostran. Resultatet presenteras genom citat från intervjuerna med informanterna som vidare förklaras och kopplas till teoretiska perspektiv och tidigare forskning i diskussionsdelen. Slutsatsen presenteras utifrån citaten och visar på ett gemensamt resultat av vad informanterna fann viktigt för att skapa en miljö som speglar barnens inflytande och intresse. Genom att pedagogen aktivt arbetar med att vara närvarande, engagerad och lyhörd kunde barnens inflytande och delaktighet påverka det demokratiska lärandet i verksamheten. Dessa tre begrepp blir också relevanta i analysen av teorin som visa på olika ansatser av att arbeta med demokrati och demokratifostran. Genom demokrati, här och nu med demokrati och om och för demokrati.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)