Uppfattningar kring samverkan och förebyggande arbete i matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Maria Maschmann; Cecilia Malmstedt; Anna Sundqvist; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: AbstractStyrdokument och litteratur belyser vikten av samverkan och förebyggande arbete i skolans värld. Hur detta utformas i praktiken är olika men gemensamt är att en välfungerande samverkan och ett förebyggande arbete gynnar elevers matematikutveckling.Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar och erfarenheter speciallärare, specialpedagoger och matematiklärare har kring samverkan och det förebyggande arbetet kring elevers matematikutveckling.Studien utgick från teorier om lärande i matematik med en fenomenografisk ansats som belyser andra ordningens perspektiv och fokuserar på hur någon uppfattar ett fenomen. Studien undersökte hur de olika yrkesgrupperna uppfattar fenomenen samverkan och förebyggande arbete kring elevers matematikutveckling. Fenomenografi som ansats letar inte efter det som är sant eller falskt utan hur individer i de olika yrkesgrupperna uppfattar och beskriver sin uppfattning av samverkan och förebyggande arbete.Studien är en mixad metod som kombineras av kvantitativa och kvalitativa metoder. Studien inleddes med en enkätstudie som genomfördes av 29 matematiklärare, 10 speciallärare samt 10 specialpedagoger. Därefter genomfördes två intervjuer i varje yrkesgrupp för att få en fördjupad bild av yrkesgruppernas uppfattningar om förebyggande arbetet inom matematik. Urvalet var ett bekvämlighetsurval då studien genomfördes i en närliggande kommun. Enkäterna och intervjuerna har bearbetats och analyserat för att finna kategorier och variationer av de olika yrkesgruppernas uppfattningar inom det undersökta fenomenen, samverkan och förebyggande arbete kring elevers matematikutveckling.Studiens resultat visar på att det finns flera olika uppfattningar kring de studerade fenomenen samverkan och förebyggande arbete kring elevers matematikutveckling. Uppfattningarna om de undersökta fenomenen liknar varandra och beskrivs med fem olika beskrivningskategorier, Rutiner för kunskapsuppföljningar, Extra stödundervisning, Kol

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)