Mot en elektrifierad framtid : En studie om attityden till elbilar i Las Vegas

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka vilka faktorer som styr olika generationers attityd till elbilen i staden Las Vegas i USA och hur dessa attityder kan forma ett potentiellt köpbeteende. Generationerna som undersöktes var Gen X, Y och Z. Mätningen av attityd i studien inspirerades från Tricomponent Attitude Model, som mäter konsumenternas kognitiva, affektiva och konativa attityd. Studien använde sig av en enkätundersökning med påståenden för att fånga attityder hos konsumenter i staden, vilket gjorde att uppsatsen antog sig en kvalitativ forskningsmetod. Enkäten fick in 64 svar som sedan analyserades utifrån attitydkomponenterna i relation till faktorer, som gav undersökningen numerära verktyg att använda vid mätning av potentiellt köpbeteende. Resultatet visade att Gen X hade ett negativt potentiellt köpbeteende, medan Gen Y och Z hade ett positivt potentiellt köpbeteende. Analysen utgick från att hitta ledtrådar i generationernas grundattityder till de presenterade faktorerna och som därmed kunde förklara köpbeteendet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)