Outsourcing av marknadsföringsfunktionen : en fallstudie om varför tjänsteföretag outsourcar och hur det påverkar verksamheten

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: En ökad tillväxt inom tjänstesektorn och företagens strävan efter att bli mer konkurrenskraftiga har bidragit till högre användning av ett betydelsefullt verktyg i affärsvärlden: outsourcing. Outsourcing gör det möjligt för företag att köpa in tjänster som saknas internt. Genom att ingå i ett samarbete tillsammans med externa leverantörer kan företaget, genom att köpa externa aktiviteter, stärka delar av sin verksamhet som tidigare varit bristfälliga. Dagens samhälle präglas av företag som ständigt strävar efter att höja sin effektivisering och minska sina kostnader. Det har i sin tur medfört att outsourcingen fått en stor inverkan på tjänster, till exempel marknadsföring. Trenden har lett till att många företag därför outsourcar sin marknadsföringsfunktion, som i sin tur kan ge många fördelar. Det ger företaget tid till att fokusera på sin kärnkompetens och få experthjälp i utsatta situationer. Outsourcing kan också medföra risker exempelvis kan en extern leverantör få för stor kontroll över verksamheten, vilket kan leda till att företaget förlora sin unika kärnkompetens. Det kan även uppkomma andra dolda kostnader under projektet som företag inte är medvetna om.Studien har genomförts för att skapa en förståelse kring varför företag outsourcar sin marknadsföringsfunktion. Varför en verksamhet väljer att outsourca sin marknadsföringsfunktion, hur verksamheten påverkas samt vilka för- och nackdelar det finns med den här typen av outsourcing, är därför frågeställningar som lyfts upp i denna uppsats. Vår teoretiska referensram ligger till grund för den empiriska undersökning där fokus legat på teorierna om The Resource Based View och Transaktionskostnadsteorin. Genom att se till The Resource Based View granskar vi vilka aktiviteter som möjliggörs för det köpande företaget genom outsourcing. Fokus ligger i att se till vikten av att inneha resurser och att kunna utnyttja dessa på rätt sätt. Det leder i sin tur till företags vilja att bibehålla sin unika kärnkompetens och möjligheterna som kan uppnås genom att arbeta i ett nätverk med externa leverantörer. Transaktionskostnadsteorin används för att titta närmare på faktorer som motverkar outsourcing. Det berör alla dolda kostnader som kan uppkomma med outsourcing, och att det finns en viss osäkerhet att förlita sig till externa leverantörer.Den här studien har gjorts med hjälp av semistrukturerade intervjuer, där deltagarna bestått av sex informanter från sex olika företag, som arbetar med marknadsföring på olika sätt. I studien har vi kommit fram till att företag outsourcar sin marknadsföringsfunktion för att tidsbespara och för att kunna lägga internt fokus på kärnkompetensen inom verksamheten. Tillsammans med den tidsmässiga aspekten outsourcar företag för att uppnå en högre kompetens. Det handlar inte främst om att företag inte är kapabla till att utföra en viss aktivitet internt, utan på grund av att företagen strävar efter ett utförande på en professionell nivå. Outsourcingen kan även ses som ett verktyg för att kunna producera en enhetlig marknadsföringskampanj med nya infallsvinklar. Att outsourca sin marknadsföringsfunktion har haft påverkan på företagen. Den empiriska undersökningen skildrar en mängd effekter, till exempel ökad intern kompetens, möjligheten att nå nya potentiella marknader, resultat som inte följt förväntningarna och interna konflikter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)