Att upptäcka och åtgärda lässvårigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Författare: Axel Wahlberg; [2020]

Nyckelord: Lässvårigheter; läsning; läsförståelse; dyslexi;

Sammanfattning: I denna studie intervjuas sex olika pedagoger i årskurser från förskoleklass till mellanstadiet. Lärarna berättar om hur de upptäcker och åtgärdar lässvårigheter. Lärarnas berättelser jämförs med andra studier och litteratur om lässvårigheter. Att lära barn att läsa är ett av skolans viktigaste uppdrag och är en grundpelare för att fostra demokratiska medborgare. Studien visar att elever i lässvårigheter ofta upptäcks i daglig undervisning, samt att tidig upptäckt är viktigt. För att förebygga lässvårigheter kan man arbeta med fonetisk träning, högläsning samt att tala med barnet med ett utvecklat språk. För att hjälpa elever som hamnat i lässvårigheter är det viktigt att läraren hittar relevanta läromedel som intresserar eleven.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)