Fysisk aktivitet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskolepedagogers arbete med fysisk aktivitet i  förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Enligt Lpfö 18 ska barn i förskolan få möjlighet till fysisk aktivitet (Skolverket, 2018). Någon närmare definition av vad fysisk aktivitet är ges emellertid inte. Det sägs heller inte särskilt mycket om hur förskolepedagoger ska arbeta för att få in fysisk aktivitet i sin verksamhet utan det blir ofta upp till den enskilda förskolan och den enskilda pedagogen. Som framtida förskollärare ser vi fysisk aktivitet i förskolan som ett betydelsefullt område att ha kännedom om. Under vår utbildning har vi kommit i kontakt med en del forskning inom området. Forskningen visar i stora drag att daglig fysisk aktivitet är bra både för barns utveckling av motoriska funktioner samt hjärnfunktioner (Engström, 2020). Forskningen tar däremot inte upp särskilt mycket om vad fysisk aktivitet i förskolan är, och på vilket sätt förskolepedagoger kan arbeta för att främja den. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskolepedagoger beskriver och arbetar med fysisk aktivitet i förskolan. Studien har tagit inspiration från pragmatismen och empirin är insamlad genom åtta kvalitativa intervjuer med förskolepedagoger verksamma inom förskolan. Utifrån dessa har tre kategorier av fysisk aktivitet som används inom förskolan identifierats: dans och mini-röris, lek på gården och skogsutflykt. Även vad förskolepedagogernas roller vid dessa tre kategorier blir, samt deras planering inför aktiviteterna och eventuella hinder som kan uppstå har identifierats. Resultatet visar dels att rollerna, planeringarna och hindren varierar beroende på vilken fysisk aktivitet det handlar om och dels att förskolepedagogers egna inställningar till fysisk aktivitet samt olika faktorer i utomhus- och inomhusmiljön kan få konsekvenser för barns fysiska aktivitet i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)