Zooma ut?: Studenters användaracceptans för digitala onlineföreläsningsverktyg efter Covid-19-pandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Digitalisering inom högre utbildning är ett länge pågående projekt som fått sig en upptrappning under Covid-19-pandemin. Lärosäten världen över fick snabbt anpassa sig och ställa om till onlineundervisning för att skydda folkhälsan. Efter perioden av påtvingad onlineundervisning har högskolor och universitet mestadels återgått till campus-undervisning med en fortsatt strategi för digitalisering av högre utbildning. Trots de lärdomar som denna period av påtvingad förändring genererat har dokumenterade upplevelser av denna övergång visat negativa aspekter och konsekvenser för studenter vid högre utbildning. Vi har med denna studie valt att undersöka acceptansen för onlineföreläsningsverktyg, verktyg som har spelat en betydande roll under Covid-19-pandemin, från studenters perspektiv för att bidra till fortsatt digitalisering av högre utbildning. Undersökningen har utförts med hjälp av ett ramverk för att mäta användaracceptans inriktat på e-lärande (GETAMEL). Resultatet visar att den upplevelse studenter haft av onlineundervisningen under Covid-19-pandemin har ett samband med avsikten att använda verktyg för onlineföreläsningar idag, tillsammans med det upplevda nöjet av verktyget och attityden till att använda sådana verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)