Vad gjorde Ceasar i Gallien? : En undersökning om styrdokumentens intentioner och deras realiseringar i praktiken

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Katrin Zettergren; [2006]

Nyckelord: styrdokument historia skriftliga prov;

Sammanfattning: "1900-talets sista decennium har gått i historiens tecken" skriver Klas-Göran Karlsson (1998 s 212). Till exempel har historia och historien fått uppsving i litteraturen, filmer, media, debatter m.m. Men inom skolans värld har ämnet fått stå tillbaka för andra ämnen, vilket 2007 kommer att ändras. Historia införs som ett kärnämne i den svenska gymnasieskolan. I och med att Historia införs som kärnämne i gymnasieskolan blir det fortsatt viktigt att belysa vilka intentioner styrdokumenten har med ämnet historia och vilka kunskapsuppfattningar som ämnet förmedlar. Men också i vilken utsträckning dessa intentioner realiseras i den faktiska undervisningen. Uppsatsens undersökning baserar sig på 16 skriftliga prov i ämnet Historia A.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)