Webbshop för optik : En förstudie: Vikten av användbarhet och aktuella trender inom e-handel

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: Marknaden inom e-handel drivs till stor del av aktuella trender, vilka är med och utmanar både marknaden och företagen. Trender i sin tur drivs framåt av dagens teknologi som hela tiden utvecklas. För att ett företag ska kunna överleva på marknaden är det viktigt att hålla jämna steg med trenderna och teknologin. Det är inte bara marknaden som ställer högre krav på företagen och deras tjänster.  Konsumenter är snabba med att uppfatta de nya trenderna och teknologier, och ser det som en självklarhet att företag ska omfamna dessa och implementera dem i tjänsterna. Marknadens nya standarder leder till högre krav och förväntningar hos konsumenterna. I och med det förväntas tjänsten att bli än smidigare och smartare att använda. Så för att hålla företagets kundbas nöjd och möta deras krav, måste man även arbeta med tjänstens användbarhet. För att kunna implementera trender rätt i tjänsten och ha en chans att konkurrera på marknaden, är användbarhet inte bara ett måste utan även ett kraftfullt medel. Med god användbarhet följer en bra kundupplevelse. Vilket innebär att kunderna lämnar tjänsten med ett gott intryck och därmed är chansen större att de återkommer. Grunden för en bra tjänst med nöjda kunder är hög användbarhet i kombination med aktuella trender. Denna rapport är ett examensarbete bestående av en förstudie om hur man utvecklar en webbshop för optik med fokus på användbarhet och aktuella trender. Arbetets resultat är generella riktlinjer inför utvecklingsprocessen av webbshoppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)