En studie i hur man kan arbeta med musik ur ett rytmikpedagogiskt perspektiv för att uppleva matematik - ”Matte är ju att ha en förståelse för att vara en del av hela jordklotet”

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur man kan arbeta med musik ur ett rytmikpedagogiskt perspektiv för att uppleva matematik, samt att se vad man genom det rytmikpedagogiska arbetssättet kan nå och träna mer utöver musik och matematik vad det gäller ett helhetsperspektiv på människan och lärande. Studien baseras huvudsakligen på observationer av lektioner i musik och matematik, samt på intervjuer. Den belyses ur ett kvalitativt perspektiv med hermeneutiken som grundläggande teori och metod. Resultatdelen visar att det i kombinationen rytmikpedagogik och matematik finns flera naturliga beröringspunkter och dessa läggs fram ur olika perspektiv. Slutdiskussionen beskriver min egen förståelsehorisont för rytmikpedagogik och matematik tillsammans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)