Hot och våld mot lärare - en kritisk diskursanalytisk studie av Svenska Dagbladet och Aftonbladet

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

Sammanfattning: Med kritisk diskursanalytisk metod har denna studie analyserat hur två svenska tidningar framställer hot och våld av elever mot lärare. Studien ämnar ta reda på vilket sätt hot och våld används som ett begrepp, vilken innebörd som skapas och vilka diskurser om hot och våld som dominerar i tidningarna. Materialet som analyserades bestod av 14 texter, både debattartiklar och nyhetsartiklar, publicerade i Svenska Dagbladet och Aftonbladet under perioden 2014–2019. Faircloughs tredimensionella modell användes för den kritiska diskursanalysen vilket resulterade i tre dominerande diskurser; hot och våld som socialt begrepp, hot och våld är av kriminell karaktär och stökiga elever i utanförskap. En underliggande diskurs som uppmärksammats är elevernas röst hörs inte. Utifrån Faircloughs teori om kritisk diskursanalys och stämplingsteori diskuterades samtliga diskurser. Resultatet visar att inom diskurserna om hot och våld framställs en stereotypisk föreställning om elever i socialt utanförskap och i kriminalitet som riskerar att stämpla eleverna. Vidare kom studien fram till att tidningarnas användning av orden hot och våld används som ett samlingsbegrepp där få ifrågasätter dess innebörd. Det diskuteras även hur användningen av samlingsbegreppet medför en risk att begreppet tillämpas även i situationer som inte är kopplade till brottsliga handlingar. Socialarbetare som kommer i kontakt med människor som utför eller utsätts för hot och våld behöver vara uppmärksamma på hur detta framställs i media och vilka konsekvenser detta kan tänkas få i bemötande, bedömning och beslut inom socialt arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)