Vilket vin rekommenderar du?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att undersöka eWOM genom Facebookgrupper för att få en djupare förståelse för vilka intentioner som finns bakom varför användare väljer att dela och ta del av rekommendationer genom Facebookgrupper samt varför dessa väljer att förlita sig på personerna bakom rekommendationerna. Ambitionen är att vi med denna studie ska bidra med teoriutveckling av befintlig litteratur inom eWOM genom att öka förståelsen för hur konsumenter påverkas av rekommendationer genom Facebookgrupper. Studien använder sig av en kvantitativ forskningsdesign med en deduktiv ansats. Data samlades in genom en enkätundersökning, vilken analyserades med hjälp av IBM SPSS. Uppsatsen presenterar teorier med utgångspunkt i köpprocessen och högengagemangsköp med fokus på eWOM genom online-communities. Teorin behandlar tidigare forskning om eWOM-intentioner samt förtroende i digitala communities. Den empiriska datan bygger på resultatet från enkätundersökningen där respondenterna representeras av medlemmar från uppsatsens studieobjekt, Facebookgruppen Vinhaggorna. Uppsatsens resultat visar att eWOM-intentioner i studieobjektet grundar sig i nöjet att hjälpa andra, reciprocitet samt moralisk skyldighet. Även ens egna rykte samt tilltro till sin egna förmåga visade en signifikant korrelation med ens eWOM-intention. För medlemmarnas förtroendegivande till eWOM är det viktigare att mottagaren får en positiv känsla för personen bakom eWOM:en samt att den fått bekräftelse från andra medlemmar än att personen uppfattas ha expertis i ämnet. Detta tyder på att affektiv förtroende är viktigare än ett kognitivt förtroende vid eWOM i Facebookgruppen Vinhaggorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)