Möjligheten att sänka effekttoppar på Sälenfjällen : Elbilens lämplighet som lastutjämnare

Detta är en M1-uppsats från Karlstads universitet/Avdelningen för energi-, miljö- och byggteknik

Författare: Ingeborgs Jon Erik Larsson; [2019]

Nyckelord: Effekttoppar; Sälenfjällen; Elbilar;

Sammanfattning: En stor del av energin som används i landet transporteras i kraftnäten innan det förbrukas som elenergi. För att Sverige ska kunna uppnå ett hållbart energisystem i helhet så är därför elanvändningen mycket viktig och den kan delas upp i tre steg: elproduktion, distribution och slutanvändning. I dagsläget jobbar regeringen med att elektrifiera fordonsflottan i Sverige. För att en elektrifiering hos slutanvändaren ska ge önskade konsekvenser så är en hållbar eldistribution och elproduktion viktiga grundpelare. Vid en ökad mängd elbilar och tillhörande laddningsbehov kommer framtidens effekttoppar att bli högre. Höga effekttoppar innebär höga effektuttag under en kortare tidsperiod. Det medför att flera av dagens elnätsbolag kommer behöva stärka upp elnäten för att klara av det nya effektuttaget. Malungs Elnät AB är ett elnätsföretag som distribuerar el till Sälenfjällen och dess skidanläggningar. Platsen är nordens största turistområde och har ca 60 000 gästbäddar. Kombinationen av mycket besökare och låga temperaturer skapar ett högt effektuttag under de fyra månader som säsongen är igång. Med obefintlig kollektivtrafik till Sälenfjällen anländer de flesta i personbil. Med en generell elektrifiering av fordonsflottan är ett troligt scenario att elnätet måste klara av ett framtida laddningsbehov även på Sälenfjällen. En laddningsteknik för elbilar vid namn V2G bygger på att man laddar upp elbilen under dygnens timmar med låg belastning. Vidare kan elbilen laddas ur under de timmarna med hög belastning på nätet. Med tekniken kan elbilen fylla ett sekundärt syfte som lastutjämnare. Studien har gjorts i samverkan med Malungs Elnät AB. Syftet med studien är att undersöka möjligheten att sänka effekttoppar på Sälenfjällen med hjälp av V2G-teknik. Studien undersöker vilken skillnad man kan vänta i effektuttag beroende på om framtida laddningsbehov täcks med V2G eller traditionell elbilsladdning. Metoden innefattar en systemanalys över Sälenfjällen där effektvariationen för sju abonnemangsstorlekar analyseras. Tre av abonnemangen går vidare till en beräkningsmodell som simulerar en användning av V2G-teknik. Beräkningsmodellen innehåller bland annat i- och urladdningseffekter med tillhörande tidsintervaller. Slutligen görs en summering av beräkningarna som appliceras och generaliseras över hela Sälenfjällen. I resultatet presenteras Sälenfjällens högsta effekttopp på 32,5MW under säsongen 2016/2017. Möjlig effekttoppsreducering med V2G-teknik var högst hos 50A-abonnemangen med hela 55 procent. Ett tänkbart scenario med en 100 procentig integration av elbilar på Sälenfjällen presenteras i resultatet och en stor skillnad i effekttopp för traditionell elbilsladdning och V2G visualiseras. Om samma scenario sker på Sälenfjällen skulle man klara att förse 700 bäddar extra per en megawattimme el vid användning av V2G i hushållen till skillnad från traditionell elbilsladdning. Om en stor integration av elbilar sker på Sälenfjällen utan att se över en smart och kontrollerad teknik för uppladdning kan mycket höga effekttoppar väntas och det är medelstugorna med 25A-abonnemang som skulle kunna sänka Sälenfjällens effekttoppar mest vid användning av V2G.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)