Användbarhet av ett gränssnitt i web-miljö och dess påverkan på attityd och motivation.

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för datavetenskap

Författare: Vanja Linde-sandgren; [1998]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Ett förslag på design av gränssnittet på förstasidan av ett intranet är utformat med tanke på användbarhet med utgångspunkt från attityder och motivation. Arbetet är utfört hos Familjen Dafgård AB i Källby, ett företag inom livsmedelsbranschen. Två gränssnitt är designade, ett efter minimalistiska principer med ett fåtal rubriker innehållande både global och lokal information i en djupare struktur för att stimulera till en action-oriented approach och att locka till sig nya, ovana användare. Det andra med utgångspunkt från informativa startsidor eller en maximalistisk design med rubriker i flera nivåer för global information samt ikoner för lokal information. Gränssnitten är utvärderade med tanke på användbarhet med hjälp av REAL metoden, Relevans, Effektivitet, Attityd och Lärbarhet. Som komplement till denna metod som utvärderar på detaljnivå används en definition kallad användbarhet i kontext. Denna hanterar användarvänlighet, användarkompetens, användaracceptans och informa-tionsbehov på en mer global nivå. Utvärderingen baseras på en kvalitativ ansats med intervjuer och observationer av sex försökspersoner som har fått pröva de två versionerna av gränssnittet. Fyra ovana och två vana internetanvändare. Resultatet visar att av de två versionerna är den maximalistiska startsidan är att föredra. Den främjar scannability och stödjer effektiviteten. Attityden till Max-varianten är mer positiv än till Min-varianten, speciellt efter inlärning, vilket visar att användarkompetensen är viktig för att skapa en positiv attityd och finna motivation till att använda gränssnittet. Människan vill ha en mening med omvärlden och kunna räkna ut vad som kan göras. Uppfylls detta kan en positiv attityd skapas. Här visar det sig att relevans för det egna arbetet är avgörande för motivation att använda gränssnittet Informationsbehovet är olika för olika personer. Generellt sett verkar det finnas ett behov av ett intranet hos företaget, dock måste det definieras vilken typ av information som är relevant med tanke på lättillgänglig, lokal information och global information. Studien förordar en maximalistisk design av företagets första sida av ett intranet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)