Fördelar som leder till samarbeten mellan betalningsleverantörer och e-handlare : En kvalitativ studie om värdepropositioner
Sammanfattning: E-handelns framväxt har lett till att nya betalningslösningar växt fram. Dessa nya betalningsalternativ tillhandahålls e-handlare av betalningsleverantörer och är utformade med användarvänlighet i åtanke. De samarbeten som ingås för att dra nytta av betalningslösningarna är en stor del av det som avgör värdet för både e-handlare och betalningsleverantör. Problemet är att tidigare studier inte utrett vilka faktorer som föranleder dessa samarbeten. Syftet med denna studie är därför att utreda vilka faktorer i betalningsleverantörers värdepropositioner som ses som viktiga för att e-handlare ska inleda ett samarbete. Studien har delats upp i två delstudier, en branschstudie och en intervju. Faktorer som identifierats i värdepropositionerna som viktiga för e-handlarnas val av betalningsleverantör har bland annat varit: anpassning, kunskap, möjligheten att fokusera på kärnverksamheten samt förtroende till betalningsleverantören och igenkänning hos slutkunden där ena delstudien ger en mer detaljerad förståelse för varför samarbeten ingås.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)