Kvinnliga blickar och musikvideor : En semiotisk studie av fyra musikvideor utifrån begreppet the female gaze

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka innebörden av begreppet the female gaze i musikvideor. Fyra musikvideor valdes utifrån en lista som bloggen Audiofemme (2019) menar representerar en kvinnlig blick. Dessa musikvideor analyserades sedan med hjälp av semiotisk metod för att besvara hur könsrollerna framställdes, samt vad som utmärkte videorna i förhållande till en kvinnlig blick. Den semiotiska analysens resultat jämfördes med Audiofemmes motiveringar till varför musikvideorna går att tolka som att de är utifrån en kvinnlig blick. Resultatet visade att i tre av fyra musikvideor hade de kvinnliga karaktärerna intagit ett betraktande likt Laura Mulveys (1999) teori om den manliga blicken. Resultatet visade också att dessa tre musikvideor enbart speglades ur ett kvinnligt perspektiv som fortfarande är kvar i den manliga blicken. I en video visade resultatet däremot på att den representerar ett annat synsätt som är i motsats till teorier om objektifierat betraktande samt teorier om hur kvinnor ofta gestaltas i visuella uttryck.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)