”Go for it” – En studie om grundskoleelevers tankar kring drama i undervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med vår undersökning var att utifrån ett elevperspektiv se till hur drama upplevs i undervisningen. Viutgick ifrån frågeställningarna: Vilka erfarenheter har elever av drama i undervisningen? Hur resonerar eleverkring drama i skolan? Hur kan drama legitimeras i undervisning mot bakgrund av elevers uppfattningar? Vårundersökning utfördes i en niondeklass vi själva arbetat med i ett musikalprojekt hösten 010. Vi använde oss aven enkät, till samtliga elever, som innehöll frågor med både fasta och öppna svarsalternativ, samt genomfördeintervjuer med fyra av eleverna som utgick från enkätens frågor. Resultatet visade på att elevernas uppfattningom drama skiljde sig åt. Dock var upplevelsen till största del positiv. De ansåg att drama var ett medel för attjobba med självförtroende och trygghet i gruppen, samt att skapa en tillåtande miljö och bättre sammanhållning iklassen. Eleverna upplevde att de främst arbetat med drama i årskurserna 7-9 och därefter F-3, medan de underårskurserna 4-6 upplevt att drama i undervisning närmast upphörde. Användandet av drama tycks också varierainom ämnena. Musik, SO och ibland även språk ses som de största bärarna av dramaarbetet. Inom idrott, NO ochmatematik var användandet av drama mycket lågt eller inget alls. Vi ser att en anledning till frånvaron av dramaligger i lärarnas brist på kunskap om drama som verktyg i undervisningen. Detta anser vi kan kopplas till att deestetiska läroprocesserna, där drama ingår, inte har någon nämnvärd plats i lärarutbildning. Att arbeta medelevers självkänsla och trygghet i gruppen ser vi som en viktig del i läraryrket. Vi fick här se att elevernaupplever att detta är ett av resultaten av arbetet med drama.



  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)