Leken i undervisningen : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattning om lekens betydelse som verktyg i förskolans undervisning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Författare: Marine Aroyan; [2020]

Nyckelord: begrepp; förskola; lek; lärande; pedagog; undervisning.;

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra till kunskap genom att belysa pedagogernas uppfattning och erfarenheter av lekens betydelse i undervisningen. Hur leken används kan trots allt ändras beroende på pedagogens uppfattning. Jag har gjort en kvalitativ studie som är byggd på intervjuer. Till hjälp har jag använt tidigare forskning som berört mitt forskningsområde. Resultatet av studien visar att pedagogerna anser att leken är lärorik och betydelsefullt för barns utveckling och inlärning. Pedagogerna uppfattar lek som ett verktyg och använder den på olika sätt i sin undervisning, för att förstärka lärandet, att göra undervisningen lustfylld och som en social aktivitet. Resultatet av min undersökning kan vara till nytta för mig i mitt kommande yrke. Mitt arbete kan bidra med ökad förståelse till professionen och bidra med kunskap om lekens betydelse i verksamheten. Både resultatet i min studie och tidigare forskning visar att leken är grundläggande för barns utveckling och lärande.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)