Konsumentens upplevelse av interaktiv reklam

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Författare: Ruth Zagadou; Martina Cierzniak; [2015]

Nyckelord: Attityd; Interaktivitet; Reklam; PR;

Sammanfattning: Tidigare studier påvisar att dagens marknadsföring inte är lika effektiv som förr, och behöver därmed nyanseras. Marknadsförare är på ständig jakt efter nya effektiva sätt att förmedla sina budskap på. En av dessa nya fenomen är interaktiv reklam. Interaktiv reklam är ett innovativt verktyg, som ännu inte slagit rötter i medielandskapet och är därmed ett fenomen som bör undersökas djupsinnigare. Syftet med denna studie är att förstå och undersöka fenomenet interaktiv reklam. Förstå dess potential samt vad konsumenter ser i mediet som de inte ser i traditionella medier. Problemet som ligger till grund för denna studie är att själva konstruktionen av reklam som finns tillgänglig i dag påminner mycket om varandra oavsett vilken plattform det gäller. Detta medför att det finns stor risk för avtrubbning hos konsumenten. För att undersöka problemet har denna studie valt at ställa frågan: Hur upplever mediekommunikationsstudenter interaktiv reklam? Genom att angripa frågeställningen med en receptionsstudie med intervjuer som datainsamlingsmetod fick studien sitt syfte uppfyllt. Det genomfördes 14 stycken enskilda semistrukturerande intervjuer. Data analyserades med en tematisk analys med hjälp av Stuart Halls modell för olika tolkningssätt som teoretisk utgångspunkt. Studien resulterade i att interaktiv reklam var tilltalande och attityden var generellt positiv. Det studien kan konstatera är att interaktiv media har fått en bra acceptans, och människor är benägna att testa mediet. Således behöver inte resultaten studien har fått fram om att interaktiviteten fått så bra godkännande ligga i enskilda individers resonemang utan rätteligen ligga i undermedvetet missnöje kring dagens övergripande reklam.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)