Hur framställs högstadieelevers motivation till idrott och hälsa i studentuppsatser? : En allmän litteraturöversikt om vad som framkommer i studentuppsatser gällande elevers motivation till idrott och hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka vad som framkommer i självständiga arbeten om högstadieelevers motivation till ämnet idrott och hälsa. Syftet är också att undersöka om uppsatserna påvisar skillnader i motivation till ämnet flickor och pojkar sinsemellan. Som metodval tillämpades allmän litteraturöversikt. All empiri är insamlad från- och tillgänglig i DiVa. Arbetet analyserades utifrån valda teoretiska utgångspunkter Self Determination Theory och genus. Resultaten från uppsatserna pekar på att att elever upplever idrott och hälsa som ett motiverande och roligt ämne. Inre motivationsfaktorer som glädje och lustfylldhet och yttre motivationsfaktorer i avseende betyg och bedömning är starkt bidragande till elevers motivation. Andra aspekter som påverkar elevers motivation är upplevelse av gemenskap, upplevd kompetens och idrottslärares förmåga att motivera. Från ett idrottslärarperspektiv visar studierna att elevinflytande, individualisering och relationsskapande är viktiga för att främja elevers motivation.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)