Barns psykiska ohälsa i förskolans värld : En integrativ litteraturöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Författare: Natalia Romero; [2022]

Nyckelord: : barns psykiska hälsa; främja; förskola; metod;

Sammanfattning: Denna integrativa litteraturöversiktsstudie syftar till att ge en överblick med utgångspunkt i tidigare forskning kring arbetet i förskolan med barns psykiska ohälsa relaterat till Nilholms perspektiv. Studien belyser olika främjande och utmanande faktorer som förskolan får bemöta och hantera. Resultaten visar förskollärare och övrig personal som en viktig tillgång i arbetet, vikten av att upptäcka och stötta barn och familjer i tidigt skede samt påvisar tänkbara metoder för att möjliggöra det. En möjlig slutsats som kan dras är att det föreligger ett behov av forskning kring en utökad systematiskt samarbete och förändring som rymmer och ger legitimt rum för ett aktivt arbetssätt som främjar barns psykiska hälsa. Även förslag på framtida forskning redovisas och kännetecknas av en utbredning av forskning kring flera faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)