Arbetsterapi i skolan : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Arbetsterapi är en hälsoprofession vars syfte är att främja hälsa och välbefinnande genom aktivitet/sysselsättning. Huvudmålet är att möjliggöra människors deltagande i aktiviteter i dagliga livet. Arbetsterapeuter lägger mer fokus på interventioner som kan utföras i klassrummet och som kan gynna även elever utan funktionsnedsättningar. Arbetsterapeutens roll är att främja barnets/elevens aktivitet deltagande och prestation som utgår från elevens behov. Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva arbetsterapi i skolbaserad praxis. Metod: Metoden som har använts är en litteraturstudie av en kvalitativ ansats, där tio artiklar har valts till resultatet som stödjer syfte. Alla inkluderade artiklar är kvalitativa forskningsstudier. Databassökningar har gjorts på Cinahl with fulltext och ASSIA. Med hjälp av manuell sökning har en tidskrift funnits för att stödja arbetets syfte och hämta mer data, denna tidskrift har bidragit till fler artiklar till arbetet. Resultat: Resultatet påvisar att det finns brister i förståelsen av vad arbetsterapi är och vad en arbetsterapeut gör i skolor. Det finns hinder såsom tidsbrist och kommunikationsproblem som försvårar samverkan och förståelsen för arbetsterapi. Det konstateras att hindrena kan lösas genom informella metoder för att i arbetsterapeuten och lärare ska kunna samverka trots tidsbristen. Slutsats: Studien har visat att den bristande förståelsen av arbetsterapeut yrket i samhället och det andra professioner som arbetsterapeuter samverkar med har påverkat arbetsterpeuters arbete och etablering till nya arenor som “skolan”. Skolan som en ny arena är något som i Sverige behövs utvecklas kring för att kunna möjliggöra så att arbetsterapeuter kan arbeta inom områden som de har kompetens för.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)