Svep upp för 20% mer miljöpåverkan - Sociala mediers inverkan på människor och miljö

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: Sociala medier och yrkesgruppen influencers spelar idag en viktig roll i företags marknadsföringsstrategier. Reklam genom influencers har visat sig vara en effektivmarknadsföringsstrategi och influencers inom kategorin mode och skönhet får in största delen av sina intäkter genom samarbeten med företag. Konsumtion av förbrukningsvaror som till exempel kosmetika, som uppstår till följd av influencers marknadsföring, samt de resor som influencers ofta visar upp på sina sociala medier medför negativa konsekvenser för miljön genom bland annat utsläpp av koldioxid och avrinning till vattenmiljöer. För att få inblick i vilken roll miljön spelar i yrket som influencer samt hur influencers kan påverka sina följare att agera negativt eller positivt för miljön användes tre olika metoder. Metoderna som användes var en innehållsanalys av tio svenska influencers sociala medier, semistrukturerade intervjuer med två influencers och två beteendevetare samt fokusgrupper med influencers följare. Undersökningarna demonstrerade att influenceryrket idag inte är miljövänligt då det går ut på att visa upp ett intressant liv genom bland annat långdistansresor samt genom att uppmana till konsumtion. Inflytandet influencers har på sina följare skulle dock kunna användas till att påverka dem till positivt agerande för miljön. Förutsättningen för det är att det skullegenerera inkomst för influencern.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)