Skolhundseffekten : pedagogiska och psykosocialafördelar för elever i behov av stöd i läsundervisningen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Författare: Linda Zettergren Wiemer; Anna Strandberg; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det rapporteras om att det finns många svaga läsare i dagens skola. Läsutveckling är viktig för skolframgång och därför behövs tidiga insatser för elever med lässvårigheter och i behov av stöd. Studiens syfte är att undersöka hur skolhundar fungerar i läsundervisning för elever i behov av stöd utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Detta utförs genom kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer och syftar till att undersöka pedagogers uppfattningar om skolhundens funktion på skolor idag. Studiens resultat visar att en anpassad lärmiljö med en skolhund för elever i behov av stöd bidrar med flera goda faktorer som är kopplade till både välmående och inlärningsmöjligheter. Genom att elever i behov av stöd får möta skolhunden erbjuds en villkorslös relation som kan underlätta sociala relationer och kommunikation, vilket är betydelsefullt utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Skolhunden fungerar som ett pedagogiskt verktyg, eftersom den kan motivera, minska stress och möjliggöra ett lustfyllt lärande. Den medför positiva konsekvenser som främjar elevers skolnärvaro, självförtroende, attityder till läsande samt möjligheten att kunna koncentrera sig längre stunder. Dessa konsekvenser ger ringar på vattnet för såväl mående som övrig undervisning för elever i behov av stöd i läsundervisningen, vilket kallas för “Skolhundseffekten” i studien.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)