Förskolans fysiska miljö : Pedagogers uppfattningar om den fysiska miljön som möjligheteller begränsning för barns lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att beskriva och analysera några pedagogers uppfattningar om denfysiska miljön som lärandemiljö i förskolan. Hur ser pedagogerna på de möjligheter respektivebegränsningar som finns för barns lärande i den fysiska miljön? Tidigare forskning tyder på att barnlär och utvecklas i samspel med miljön men att pedagoger allt för sällan gör förändringar i denfysiska miljön. Detta är en kvalitativ studie som genomförts med hjälp av semistruktureradeintervjuer. Totalt är det nio intervjuer med nio olika förskollärare som genomförts, och ligger tillgrund för det resultat vi samlat in. Resultatet tyder på att pedagogers uppfattningar om demöjligheter och begränsningar som finns i miljön för barns lärande är relaterade till en rad olikafaktorer. I resultatet fann vi tre huvudsakliga teman. Det första temat, Pedagogernas förhållningssätt,där det framgår att hur pedagogerna i verksamheten förhåller sig blir avgörande. Pedagogerna ansågatt flexibla och öppna pedagoger var optimalt för att se möjligheter med miljön, medan en pedagogmed motsatt förhållningssätt snarare kan hamna i att fokusera på de begränsningar som finns. Detandra temat, Pedagogernas uppfattningar om möjligheter i den fysiska miljön, här är fokuset på rummetsutformning och materialets betydelse. Här tyder resultatet att för att möjliggöra lärandet i miljön såansåg pedagogerna att öppna ytor med möjlighet till att göra rum i rummen är att föredra. När detgäller inredning i form av material så visade det sig att enligt pedagogerna kan det traditionellamaterialet som under längre tid har funnits på förskolor i Sverige ses som en begränsning för barnoch deras lärande. Medan material som i denna studie kommer att kallas för okodat material iställetöppnar upp för möjligheter, möjligheter till fler lekar och därmed ökar möjligheterna för lärande, dåbarn genom leken lär. Det tredje och sista temat, Pedagogers uppfattningar om de begränsningar som finnsi den fysiska miljön, här under tyder resultatet på att begränsningar vara sånt som pedagogerna självainte verkar kunna påverka, ord det fått tillsagda från chefen, barngruppens storlek och ekonomiskafrågor . Men att även här verkar pedagogernas förhållningssätt kunna spela roll för hur man tillåtersig begränsas av dessa faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)