Förskolepedagogers uppfattning om barns delaktighet vid utomhusvistelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Vi vill med detta examensarbete skapa kunskap om förskollärares attityd till delaktighet i samband med utomhusvistelse. Metoden som har använts är kvalitativa intervjuer med sex förskollärare. Intervjuerna som har genomförts har analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv och frågeställningarna som har använts för att få syn på några förskollärares attityd till delaktighet vid utomhusvistelsen är: hur förhåller sig förskollärarna till delaktighet och vid utomhusvistelse samt hur arbetar förskollärarna med delaktighet vid utomhusvistelsen? Resultaten från intervjuerna visar att förskollärarna till stor del har en gemensam attityd till delaktighet vid utomhusvistelsen. Den gemensamma attityden är att det är förskollärarnas ansvar att skapa möjligheter till att barnen är delaktiga i förskolans verksamhet samt att utomhusvistelsen skapar goda möjligheter för det. Förskollärarna anser att delaktighet är något som barnen ska undervisas i. De ska vidare skapa en gemenskap och trygg miljö där barnen kan få möjlighet att utrycka sig och dela med sig av tankar, idéer och åsikter. Skillnaden mellan informanternas attityder var när det gäller nackdelar och fördelar med utomhusvistelsen. Alla informanter kunde se fördelar men några såg även nackdelar med det. Att barnen kan vara mer fria och skapa mindre grupper att leka i ses av några förskollärare som en fördel, eftersom det skapar förutsättning för delaktighet. En nackdel med utomhusvistelse är enligt några förskollärare att barnen kan skapa exkluderade situationer genom att personalen inte kan uppmärksamma alla situationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)