Anmälningspliktens komplexitet : En kvalitativ studie om förskolepersonals upplevelser av anmälningsprocesser
Sammanfattning:
I föreliggande kvalitativa studie var syftet att undersöka hur förskolepersonal upplever och
resonerar i anmälningsprocesser samt vilka aspekter de anser vara främjande respektive
hindrande för arbetet i dessa. Studiens empiriska material har samlats in genom
fokusgruppsintervjuer och individuella intervjuer. Det övergripande resultatet visar att
förskolepersonal upplever anmälningsprocesser som komplexa då de måste förhålla sig till
omständigheter på såväl en mikro- som en mezzo- och makronivå. Omständigheterna utgörs
bland annat av individuella roller och rollkonflikter, gruppdiskussioner och hänsynstagande
till kollegor samt rådande samhällsnormer. Det är också den upplevda komplexiteten i
anmälningsprocesserna som gör att förskolepersonal resonerar huruvida en anmälan ska göras
eller inte. Detta resultat stämmer väl överens med tidigare forskning gjord på området men är
något som inte överensstämmer med lagstiftarens intentioner. Resultatet visar vidare på att
förskolepersonal anser det som främjande med stöd och rådgivning från kollegor och andra
professioner för att få hjälp med arbetet i anmälningsprocesserna.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)