Brand awareness på sociala medier genom influencer marketing : En kvalitativ studie om hur kända företag på sociala medier arbetar med influencer marketing

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Bakgrund: Marknadsföring på sociala medier är ett modernt fenomen inom markandsföringsvärlden och ett koncept som företag kan skapa ökad brand awareness genom (Adebanjo & Michaelides, 2010; O’Reilly, 2005). Influencer marketing kommer från celebrity brand endorsing, användning av kända personer i reklam för företag. Jaakonmäki, Müller & Brocke (2017) menar på att sociala medier blivit ett betydelsefullt redskap för att etablera relationerna mellan företaget och dess konsumenter. Användare av sociala medier har däremot blivit mer selektiva och medvetna av uppenbar reklam när den inte uppfattas som genuin eller autentisk vilket i sin tur påverkar tillförlitligheten (Campbell & Farrell, 2020). Ämnet Influencer marketing på sociala medier är därför ett aktuellt ämne att undersöka. Syfte: Studien har undersökt influencer marketing utifrån företagsperspektiv med frågeställningen: Hur arbetar kända företag för att skapa brand awareness genom sociala medier och influencer marketing samt vad anser de om influencer marketing? Teoretisk referensram: Den teori som grundar hela studien behandlar Brand equity, Opinion leader, Influencer marketing och The match-up effect. Metod: För att samla in data har en kvalitativ metod använts i form av semistrukturerade intervjuer där fem respondenter från olika företag aktiva inom influencer markting deltog. Slutsatser: Resultatet i denna studie visade att influencer marketing hjälper företag att skapa brand awareness med hjälp av konsekvent närvaro på sociala medier, större räckvidd, fler omtalningar, högre engagemang och mer genuinitet i samarbetet. Men att kända företag på sociala medier som lyckats med influencer marketing inte följer en strategi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)