Sammanfattning – Sjötransportörens ansvar för uppgifter i konossement

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

Författare: Rikard Backman; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Konossementet är ett dokument med stort värde inom främst den internationella handeln. Under längre transporter är det vanligt att godset säljs och köps genom att konossementet som bärare av godset överlåts. För att ett sådant bruk av konossementet skall fungera i praktiken krävs givetvis att köparen kan förlita sig på de uppgifter om godset och andra förhållanden som står att finna i konossementet. Dokumentet i sig fyller flera viktiga funktioner, däribland som bevis för att avtal om transport har ingåtts och som symbol för godset men framför allt som bevis för bland annat godsets mängd och tillstånd vid resans början. Konossementet är också ett negotiabelt dokument, vilket innebär att äganderätten till godset det representerar kan förflyttas genom att dokumentet som sådant överlåts. För att stärka konossementets omsättningsvärde och för att möjliggöra en handel med gods under transport har lagstiftaren gett innehavaren av ett sådant ett skydd mot att felaktiga uppgifter tas in i detsamma. Detta så kallade uppgiftsansvar är uppdelat på dels en bevisverkansregel, ofta kallad det fingerade vårdansvaret, och dels en regel grundad på vårdslöshet, vilken kallas det rena uppgiftsansvaret. Det fingerade vårdansvaret fungerar på så sätt att konossementet genom 13:49 sjölagen gäller som bevis för att godset har mottagits eller lastats så som det har beskrivits däri. Godset presumeras således ha lastats i det skick som konossementet beskriver det och det ansvar som drabbar transportören om så inte är fallet, faller därför under reglerna om dennes vårdansvar. Det rena uppgiftsansvaret i 13:50 sjölagen är av en annan karaktär. Detta är ett verkligt uppgiftsansvar baserat på vårdslöshet hos transportören. Regeln kräver att transportören i vart fall bort inse att uppgiften var vilseledande för tredje man för att detta ansvar skall uppstå. Transportören har då denna bestämmelse blir tillämplig ingen rätt att begränsa sin ersättningsskyldighet. Värdet av dessa ansvarsregler blir dock beroende av undersökningsplikten i 13:48 sjölagen och vilken omfattning denna ges. Denna regel ålägger transportören en skyldighet att i skälig omfattning undersöka att de uppgifter om godset som tas in i konossementet är riktiga. Vidare skall transportören göra förbehåll om han misstänker att godsbeskrivningen inte stämmer eller om han inte haft möjlighet att undersöka godset. Vilken omfattning som undersökningsplikten ges samt i vilken mån transportören genom förbehåll får anses skyldig att upplysa mottagaren om godsets tillstånd eller andra förhållanden blir därmed avgörande för konossementets bevisvärde. Denna uppsats beskriver tillämpningen av transportörens ansvar för uppgifter i ett konossement. Den undersökningsplikt som blir följden av transportörens uppgiftsansvar och hur dessa regler hänger samman behandlas också i stor utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)