Revisionspliktens avskaffande : Hur nya aktiebolag har agerat i frågan och hur revisionsbyråerna påverkats

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomi

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur denna lagändring, revisionspliktens avskaffande för de minsta aktiebolagen, har anammats och genomförts av aktiebolag som startats efter 1 november 2010 samt vilken påverkan reformen har haft på revisionsbyråernas arbete och deras attityd till lagändringen. Studien avser också att undersöka hur stor del av de nystartade aktiebolagen som valt bort revision.  Studien har varit av kvalitativ karaktär, med semistrukturerade intervjuer som insamlingsmetod för primärdata. Fyra intervjuer genomfördes med tre av Sveriges största revisionsbyråer, PwC, Ernst & Young och KPMG, samt med en representant från NyföretagarCentrum. Sekundärdata har samlats in från artiklar, lagtext samt tidigare forskning inom det aktuella området. Referensramen behandlar följande områden; Aktiebolag som bolagsform, ÅRL huvudprinciper, statistik om företagandet, revisionens framväxt, SOU 2008:32, revisorns roll och arbete, utbud och efterfrågan, legitimitets- och intressentteori samt etikteorier. Slutsatser: En tydlig uppgång av nystartade aktiebolag har märkts efter 1 november 2010, när revisionsplikten för de minsta aktiebolagen avskaffades. Det beror mest på sänkningen av minimiaktiekapitalet, konjunkturen och regelförenklingar, medan revisionspliktens avskaffande har haft mindre betydelse enligt respondenterna. Trots det har 73% av de nystartade aktiebolagen sedan 1 nov 2010 valt bort revisionen enligt DI. En siffra avsevärt högre än vad respondenterna antog. I utredningen SOU 2008:32 förutspåddes ett överskott på revisorer i framtiden, då revisionen inte efterfrågas på samma sätt som förut. Denna bild är inget som rapportens respondenter delar utan de påtalar att det är attraktivt att jobba på en efterfrågestyrd marknad och att deras roll utvecklats till en kundvänligare rådgivare med fler tjänster i portföljen, med ökad valfrihet för kunden. Dagens revisorer arbetar i större utsträckning som bollplank åt företagaren under hela året. Dialogen och mötet med nya och befintliga kunder har ökat i betydelse. Inför lagändringen fanns en oro för att revisionsbyråerna skulle förlora kunder, men oron har ännu inte besannats. Ingen av respondenterna tror på att andelen fuskande företag kommer att öka på grund av revisionspliktens avskaffande

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)