“Kul att spela fotboll med fröknarna men de är inte så duktiga” : En studie om förskollärares delaktighet i barns lek ur ett förskollärarperspektiv respektive barns perspektiv
Sammanfattning: Inledning Förskollärarna ska vara engagerade, närvarande och medforskande så att de kan främja barns utveckling och lärande. I förskolan anses lek som ett läroverktyg för att kunna stödja barnen i sin framtida utveckling. Därför fokuserar denna studie på hur förskollärarna tänker kring sin delaktighet i leken och vad barn anser om förskollärarnas delaktighet i sin lek. Syfte Syftet med denna studie är att få en inblick i hur förskollärarna resonerar om sin delaktighet i barns lek och hur barn resonerar om förskollärarnas delaktighet i sin lek. Denna studie utgår ifrån ett utvecklingspedagogiskt perspektiv samt ett sociokulturellt perspektiv. Teori Vår studie utgår från utvecklingspedagogiken och sociokulturella teorin. Utvecklingspedagogiken betonar vikten av att vara en närvarande och engagerad förskollärare för barns utveckling och lärande på ett kognitivt och socialt sätt. Den sociokulturella teorin syftar till att barn lär sig i samarbete med andra på ett socialt, emotionellt och kognitivt sätt. Metod Vi har använt oss av en kvalitativ semistrukturerad intervjumetod för att samla in data till vår studie. Sju förskollärare i samma kommun intervjuades på fem olika förskolor, samt att det genomfördes två barnintervjuer med sju barn på två olika förskolor i samma kommun. Resultat Resultatet från förskollärarintervjuerna visar att förskollärarna anser att deras delaktighet är viktig i barns lek för att främja barn i sin utveckling och i sitt lärande utifrån barns behov och intressen. Förskollärarna ser lek och lärande som oskiljbara delar och menar att barn lär sig när de har roligt, dock anser förskollärarna att det finns hinder som påverkar deras delaktighet i barns lek. Resultatet från barnintervjuerna visar att barn gärna leker ihop med sina förskollärare och att förskollärarnas delaktighet i barns lek kan vara avgörande för att främja barns lekförmåga. Slutsatsen som vi drar utifrån tolkning av resultaten är att både förskollärare och barn uppskattar att leka tillsammans.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)