Skräddarsydd E-handel – Ett användbarhetsproblem

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Kunden kan idag bestämma och skräddarsy sin produkt efter ett antal standardiserade variabler. I denna process som vi kallar konfigureringsprocessen kan det uppstå flera problem. Dessa problem är ofta användbarhetsproblem till exempel navigeringsfunktio-ner, tvetydig information med mera, uppstår oftast i systemets gränssnitt med kunden. Vi kom fram till följande problem: - Innehåller konfigurationsprocessen problem som motsäger väletablerade användbarhetsdefinitioner? - Hur och i vilken grad påverkar konfigureringsprocessens/gränssnittets utform-ning användbarheten för kunderna? Syftet med denna uppsats var att undersöka eventuella användbarhetsproblem på e-handelssystem som tillhandahåller tjänster för konfigurerbara produkter. Vi har försökt att påvisa ett samband mellan hög konfiguration och dålig användbarhet genom kvalita-tiva experiment på tre företag med skilda produktgrupper. Experimentens resultat analy-serades både kvantitativt och kvalitativt för en högre trovärdighet. Studien påvisade att det råder en hel del användbarhetsproblem, flera så pass allvarliga att det nästintill omöjliggör användning av tjänsterna, och att dessa eskalerar i takt med att konfigurationsgraden stiger.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)