Elevers inflytande på undervisningen i idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Kunskapsöversikten visar vad som händer med elevers motivation och deras deltagande på idrott och hälsa-lektionerna när de får vara med och bestämma bland annat lektionsinnehåll och undervisningsmetod. Syftet med denna översikt är att utforska elevers inflytande på undervisningen i idrott och hälsa genom frågeställningen: Hur viktigt är elevinflytande i skolan och vad kan det påverka? Jag tar upp olika former av inflytande, bland annat individuellt inflytande och gruppinflytande. Det framkommer tydligt i skollagen att elever ska ha inflytande på sitt dagliga arbete i skolan, men inte hur det ska arbetas mot detta inflytande. Det finns inget gemensamt beslut om hur lärare ska arbeta med elevinflytande och därför sker arbetet på olika sätt. Resultaten visar att elever inte är nöjda med mängden inflytande som de har i skolan. I de fall elevinflytande används visas ofta positiva resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)