Några elevers syn på mobbning. En jämförande studie mellan några elevers uppfattning av mobbning och den allmänna uppfattningen baserad på Olweusprogrammet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte Vi anser att mobbning hör till den allvarligaste problematiken på skolanoch forskning kring den baseras alltför ofta på den s.k. allmännauppfattningen. Därför vill vi i denna uppsats uppmärksamma elevernasegna uppfattningar kring problemet för att se hur de skiljer sig från denallmänna uppfattningen. Den allmänna uppfattningen företräds i detta fallav Olweusprogrammet.Huvudfråga-Hur uppfattar eleverna mobbning?-Vilka är de centrala budskapen i Olweusprogrammet?-Hur överrensstämmer elevernas uppfattning om mobbning medprogrammets budskap?Metod och materialVi har använt oss av en kvalitativ metod i vår undersökning, där vi harintervjuat sex elever i åk 6, för att ta reda på deras uppfattning avmobbning. Deras svar har vi i sin tur tillämpat på textanalysen avOlweusprogrammet, där vi har använt oss av samma kategorier somanvändes i analysen av svaren.ResultatVi har i vår studie kommit fram till att det finns markanta skillnadermellan elevernas egna uppfattning om mobbning och den mobbning somOlweus behandlar i sitt program men det finns också stora likheter. Blandannat är programmets och elevernas syn på vad mobbning är delvis lika.Betydelse för läraryrketDenna forskning har en mycket stor betydelse för oss blivande lärare, dåmobbning är något som alla lärare kommer att komma i kontakt med undersitt yrkesliv. Att kunna ta itu med den förutsätter att man känner till hurens egna elever tycker och tänker om den, då vi har visat att det finnstydliga skillnader på den syn som elever har och den som vuxna har.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)