Public service på agendan : – Att finnas eller inte finnas på digitala plattformar?

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Medielandskapet förändras ständigt. Medier konvergerar och den digitala utvecklingen innebär nya utmaningar för traditionella medier. Olika åsikter om huruvida public service ska finnas och hur de i så fall bör verka på sociala medier har gett upphov till en debatt i svensk press. Syftet med studien är att kartlägga argumenten från båda sidor, kommersiella medier och public service, samt analysera debatten genom en kritisk diskursanalys. Frågan som besvaras är “Hur ser diskursen kring SVT:s närvaro på digitala plattformar ut i ledande svenska dags- och kvällstidningar?”. Teoretiska verktyg inom kritisk diskursanalys som används är transitivitet, modalitet, antagonism och intertextualitet. De kompletteras med agenda-setting theory för att möjliggöra en fullständig analys. Resultatet visar att det genomgående finns flera teman i artiklarna som analyseras; finansieringen av public service, snedvriden konkurrens, public service kärnuppdrag samt hot mot demokratin, vilka handlar om något större än användningen av sociala medier. Studien visar att diskursordningarna, den kommersiella marknaden samt public service är under transformering, inbördes och även i relation med varandra. Arbetet bidrar till utökad kunskap om hur public service digitala närvaro framställs och problematiseras i svenska tidningar. Slutsatserna visar att beroende på vem som läser kan regelverket för public service uppdrag tolkas olika. Och att uppdragsbeskrivningen därmed bör förtydligas både för att klargöra uppdraget på digitala plattformar, och för att förhindra att regelverket kan tolkas på olika sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)