"Alla är inte med och sjunger, men alla är med och upplever" : En fenomenologisk studie om mångfald i sångstunden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Författare: Magdalena Tyllander; Sofia Pettersson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med detta examensarbete är att beskriva och lyfta fram hur mångfald visar sig i sångstunden utifrån pedagogernas perspektiv. Vår uppfattning är att mångfald är ett brett begrepp som ofta kopplas till kultur och etnisk tillhörighet. För oss berör begreppet mer än så, vi vill därför lyfta mångfald som begrepp för att skapa förståelse för hur mångfalden bland barnen visar sig i sångstunden. Sångstunden är en aktivitet där alla kan delta efter sin egen förmåga och musik är dessutom något som berör alla. Därför har vi valt att fokusera på sångstunden som aktivitet. För att undersöka detta har vi intervjuat tio verksamma förskollärare. Undersökningen genomfördes med hjälp av en intervjuguide som bestod av öppna frågor och förslag på tänkta följdfrågor. För att skapa en förståelse för de tillfrågade förskollärarnas upplevelser har vi använt oss av fenomenologi som metodansats. Undersökningens resultat visar att mångfald är ett begrepp som är känsligt att beröra. Istället för att lyfta barns olikheter och dela med sig av erfarenheter om olika barn riktas svaren mot glädje och gemenskap. I vår studie har vi upptäckt en essens kring sångstunden. Gemenskap och glädje lyfts av förskollärarna som det mest centrala, själva kärnan av sångstunden. Gemenskap beskrivs som något som inkluderar alla barn, samtal om det specifika barnet eller varje barns behov är svåra att beröra mer djupgående.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)