Behöver elever vara fonologiskt medvetna för att lära sig att läsa? : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar i årskurs 1

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Denna studie kommer att undersöka vilka uppfattningar lärare i årskurs 1 har om läsinlärning i relation till fonologisk medvetenhet. Studiens utgångspunkt placeras i det sociokulturella perspektivet och har en fenomenografisk metodansats som baseras på halvstrukturerade intervjuer som kommer att genomföras med fem verksamma lärare. Läsinlärning har under en lång tidsperiod varit ett kontroversiellt ämne i debatter. Det har diskuterats om barn behöver förstå samverkan mellan ljud och bokstav eller endast behöver lagra ord visuellt i minnet och på så vis bli läskunniga. Tidigare forskning visar att fonologisk medvetenhet är en viktig aspekt i elevers läsinlärning. Att vara medveten om att ord består av ett antal bokstäver som företräds av ett särskilt språkljud är en stark faktor för god läsinlärning. Att kunna förstå att det talade språket representeras av skrift är av även av betydande vikt. Elever som inte besitter dessa färdigheter löper större risk för att erhålla läs- och skrivsvårigheter då forskningen visar en tydlig anknytning mellan fonologisk medvetenhet och läs- och skrivhinder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)