Förebygga vilseledande genom examinationens funktioner : En intervjustudie av matematiklärares uppfattningar om vilseledande och examination samt dess skillnad på distans

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Lärande

Författare: Erik Andersson; David Aziz; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Covid-19 pandemin har medfört att högskolor har behövt övergå till distansundervisning. Denna övergång har resulterat i ett ökat antal försök till vilseledande på distansexaminationer som i nuvarande läge sker digitalt. Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare inom matematik på en teknisk fakultet upplever studenters vilseledande och hur detta tillsammans med tidigare forskning kan användas för att förebygga och motverka studenternas vilja till att vilseleda. För att göra detta utfördes nio semistrukturerade intervjuer med lärare som har varit examinatorer i grundläggande matematikkurser på en tekniskt fakultet. För att analysera innehållet tillämpades en induktiv tematisk analys på transkriptionerna av intervjuerna vilket resulterade i sex olika teman. Dessa teman namngavs som: Typer av vilseledande, Orsaker till vilseledande, Utformning av examination, Syn på olika åtgärder, Utveckling av kurser och Orsaker till oföränderlighet, alla baserade på lärarens uppfattning. Studiens slutgiltiga mål är att skapa en lathund som ska agera som stödmall för lärare i planeringen av deras examination. Mallens bidrag för lärare är att få olika perspektiv på hur de kan utforma olika examinationer för att minska studenters rationalisering av vilseledning. Det innehåll som diskuteras och presenteras i lathunden baseras sig på ett Cultivating Community of Practice (CCPA) perspektiv. Lathunden tar upp rubrikerna Muntlig Examination, Skriftlig examination och till sist Kontinuerlig examination; under varje rubrik presenteras en beskrivning av respektive typ av examination följt av fördelar samt nackdelar för den och rekommendationer. Till sist presenteras praktiska tillämpningar av rekommendationerna som hittas under Bilaga 1. Resultaten av den tematiska analysen diskuteras med stöd av tidigare forskning och utifrån denna diskussion konstruerades lathunden. I diskussionsdelen jämförs lärares uppfattningar om vilseledande i matematikgrundkurser med tidigare forskning utifrån de teman som togs fram av den tematiska analysen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)